- Techconcern Amazon heeft dinsdag nabeurs sterke cijfers gepresenteerd over het eerste kwartaal van dit jaar.
- Vooral de tak voor clouddiensten groeide hard, met een plus voor de omzet van 17 procent.
- Streamingdienst Twitch van Amazon heeft intussen een nieuw videoplatform onder de naam Discovery Feed gelanceerd.
- Lees ook: Grote verschillen op de beurs bij de Amerikaanse techreuzen: van Alphabet en Microsoft, tot Tesla en Meta
Webwinkel- en technologieconcern Amazon heeft de winst in het eerste kwartaal van dit jaar zien verdrievoudigen tot 10,4 miljard dollar, omgerekend 9,8 miljard euro. De resultaten werden gestuwd door hogere onlineverkopen, clouddiensten en advertentie-inkomsten, werd dinsdag bekend.
De omzet bedroeg 143,3 miljard dollar vergeleken met 127,4 miljard dollar in het eerste kwartaal van vorig jaar. Daarbij nam de omzet uit advertenties met bijna een kwart (24 procent) toe. De cloudtak groeide met 17 procent, de grootste toename in een jaar. De resultaten waren boven de verwachtingen van marktkenners.
Amazon deed de laatste jaren grote investeringen in AI-toepassingen. Het concern verwacht dat ze tientallen miljarden aan inkomsten zullen genereren in de komende jaren.
Het bedrijf verwacht echter wel dat de omzet in het huidige tweede kwartaal minder hard groeit. Bedrijven die in de kosten snijden, zullen naar verwachting weinig uitgeven aan de clouddiensten van de onderneming.
Het aandeel Amazon steeg dinsdagavond in de nabeurshandel op Wall Street licht met iets meer dan 1 procent.
Amazon wil alternatief voor TikTok bieden
Streamingdienst Twitch van Amazon heeft intussen een nieuw videoplatform onder de naam Discovery Feed gelanceerd. Discovery Feed moet uitgroeien tot een alternatief voor TikTok, dat verboden dreigt te worden in de VS. Net als op TikTok kunnen gebruikers op Discovery Feed korte video's delen.
Discovery Feed verschijnt als een nieuw tabblad op de mobiele app van Twitch. In tegenstelling tot TikTok plaatsen gebruikers niet hun eigen beelden, maar kiezen ze grappige of interessante fragmenten uit video's van anderen en maken daar korte clips van. Discovery Feed wordt "gepersonaliseerd op basis van de kijkgeschiedenis", aldus een woordvoerder van Twitch.
TikTok, eigendom van het Chinese ByteDance, heeft 170 miljoen maandelijkse gebruikers in de VS. Het Witte Huis eist dat ByteDance de Amerikaanse onderdelen verkoopt, omdat de populaire app door China voor propagandadoeleinden kan worden gebruikt.